Niedobór witaminy D. Czym grozi? Gdzie znajdziemy witaminę D?

Niedobór witaminy D. Czym grozi? Gdzie znajdziemy witaminę D?

Niedobór każdej witaminy może być groźny dla zdrowia. Witamina D również pełni w organizmie bardzo ważne funkcje. Zarówno jej nadmiar, jak i niedobór grozi konsekwencjami dla zdrowia. Odpowiednie dostarczanie tej witaminy to sprawnie funkcjonujący układ krążenia, mniejsze ryzyko zachorowania na nowotwór i atrakcyjna sylwetka. Jakie są objawy nadmiaru i niedoboru witaminy D? Gdzie znajdziemy ją w pożywieniu? Czy suplementy są konieczne! Podpowiadamy!

Objawy i przyczyny niedoboru

Witamina D to witamina słońca – wystarczy 20-minutowy spacer w słońcu, aby organizm wytworzył dzienną dawkę. Wysoki filtr sprawia, że procesy te są zaburzone, w zimie pogoda sprawia, że powstają niedobory. Źródłem witaminy D, poza ekspozycją słoneczną, są również niektóre pokarmy.

Objawami niedoboru są bóle mięśniowe, zaburzenia widzenia, biegunka, bezsenność, utrata apetytu i choroby zębów. U niemowląt brak witaminy D sprawia, że kości czaszki miękną i tworzy się nadmiernie płaska główka z tyłu.

Skutkiem niedoboru jest krzywica u małych dzieci, a osteoporoza u dorosłych. Słabnie siła mięśni, występują bolesne kurcze, zwiększa się ryzyko otyłości i nadwagi oraz nowotworów. Brak witaminy D może również przyśpieszyć procesy starzenia, powodować cukrzycę, zwiększać ryzyko schizofrenii.

Nadmiar – kiedy nam grozi?

Nadmiar witaminy D zazwyczaj związany jest z przedawkowaniem suplementów i preparatów multiwitaminowych. Najpopularniejsze objawy to utrata apetytu, nudności, zwiększone uczucie pragnienia, osłabienie, biegunka, wymioty, świąd skóry.

Przedawkowanie witaminy D może powodować zaburzenia pracy układu nerwowego i serca, deformacje płodu, choroby kości u noworodka, a u dorosłych zwiększone ryzyko kamicy nerek i pęcherzyka żółciowego.

Witamina D – jak sobie dostarczyć?

Przede wszystkim wystarczy spacer – 20 minut, w którym odsłonięte na słońce jest przynajmniej 20% ciała, niechronionego kremami z filtrem. Kiedy słońca nam brakuje, postawmy na jajka, oleje roślinne, produkty mleczne, sery dojrzewające, ryby i wątrobę. Przyswajanie z pokarmami witaminy D jest utrudnione dla wegan – w razie niedoboru należy po prostu stosować dodatkową suplementację.